En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 4 januari 2016

2016 Januari 4




Nytt år, ny månad och nya tag med denna blogg.

Det gick bra att ta sig till och från Skellefteå i dag. Vägarna var välplogade, men snöröken var till och från besvärande. Temperaturen , som i morse låg på dryga 13 grader minus, har nu i kväll sjunkit till 17, och snön fortsätter att falla, om än inte i några större mängder.

På lassa kom doktorn och jag överens om att jag fortsätter som vanligt. Han tyckte att jag var i ganska god form och sånt blir man ju glad över att höra. 

Jag hann också med att träffa två av mina barn och tre av mina barnbarn under stadsbesöket, så dagen har fått plus i protokollet. 

I morgonbitti ska jag återvända till Staan och vara barnvakt åt Lottie några timmar. Det får nog bli en innedag med tanke på temperaturen, som inte ska stiga de närmaste dagarna, tvärtom. Med Lottie i sällskap blir det aldrig långtråkigt, så mycket fantasi som den damen har.

Nu behöver fåglarna all mat dom kan få, så det gäller att fylla på matbehållarna. Vi har väldigt många domherrar i vinter, ovanligt mycket och så plötsligt kommer pilfinksgänget med några gulsparvar, grönfinkar och till och med en bofink. De senare hör egentligen inte hemma här den här tiden på året, men jag  hoppas att dom ska klara av den här köldperioden som vi är inne i nu. 





2 kommentarer:

  1. Skönt att få veta att formen är god! bra att kolla då och då...
    Vi har också fått vinter nu. Minus 19 - och mer ska visst kvicksilvret sjunka. Brrr - inte van vid detta! Tur vi har varma hus. Eldar i både panna och kamin. Går ju inte direkt någon nöd på oss även om jag hoppats på bättre promenadväder.
    Så det är hos dig domherrarna är! Vi saknar de färggranna fåglarna här. Fyller på för fullt i restaurangen. Köpte späck idag som får bli dagens rätt i morgon. Hoppas det passar. konstigt nog är det mindre trafik till matningen när det är kallt. Då borde ju de små liven behöva än mer energi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sitter nog och trycker ihop sig i någon fågelholk när det är så här kallt. En av mina svågrar öppnade en holk en kall vinterdag och såg att det var proppad med fåglar som tydligen håller värmen på det viset. Dom kanske gör som bina, byter plats då och då så att det blir rättvist.

      Radera