En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 15 februari 2016

Februari 15


Det är bara att konstatera att vintern har tänkt stanna kvar ett bra tag till. Knappt hann snön på taken rasa i mildvädret som varade i början på förra veckan, så fylldes det på med nytt fräscht av det vita. Tre dagars snöande avlöstes i dag av sol och blå himmel och jag tror att både människor och djur njöt av ljuset. 


Lite jobbigt blir det förstås att pulsa fram i sladdriga skoterspår, men nu kommer nog skoterklubben att sladda spåren snart. Det är i alla fall vad jag hoppas på och anledningen till att jag är medlem i den klubben.


Om jag hade det lite tungt i spåret så var det inget mot vad Helen hade det när hon plötsligt fick för sig att hon var en älghund och gav sig  ut i ett av de många färska älgspåren som fanns. När hon av misstag trillade ner i ett av fotspåren var det inte mycket av  henne som syntes.


Den som sköter plogningen har nog inte fått mycket sömn sedan i fredags då snön började falla. Till slut var plogkanten utanför vår infart så hög att snön bara rasade ner igen. Så det var bra att bitvargen kom i dag och skrapade ut kanterna. Vägen blir fort för smal annars. 

I morgon ska det vara sol igen och det är ju inte fel, även om det är vattengympadag och en stor del av dagen kommer att tillbringas inomhus. Vägarna är i alla fall i fint skick nu, nyplogade och fina.

1 kommentar:

  1. Idag har jag satt mig mig datorn mitt på dan.Det brukar bli sena kvällstimmar jag läser bloggar och är ofta för trött att kommentera.
    Men nu Cici är jag pigg och har läst dina senaste inlägg. Att du bor uppe i norr syns på dina foton. Men som du skrev inte bara svart och vitt. Vilka
    fina färger på olika slags lavar.
    Vad trevligt du har med dina hundar. Jag får ibland en sådan längtan att ha
    en hund, en katt skulle också duga. Tyvärr det går inte när halva släkten
    är allergiska mot pälsdjur.
    Så bra att du kunde lösa Cillas rädsla.Goda vänner har en labrador som är så rädd när det skjuts raketer och dylikt.Vid bl.a. nyår så får han ligga i
    bilen som står i garaget, som ligger i källaren. Där känner han sig trygg.
    Vi har haft ett underbart väder idag, minus två och strålande solsken.
    På min långpromenad idag stod det människor lutande mot hus och träd och ansiktet mot solen. Snart är det vår. Talgoxarna kvittrar i buskarna, härligt
    tycker jag. Det har varit så tyst i naturen.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    mot solen

    SvaraRadera