En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 22 februari 2016

Februari 22


 Så här kan jag känna sig efter ett par struliga nätter. Det är vare sig jag, maken eller det övernattande barnbarnet Lisa som är orsaken till strulet, inte heller Helen. Det är Cilla som är boven i dramat. 

Sedan dagarna före julafton har hon till och från väckt oss mitt i natten med ett oroligt vankande som övergår till mer eller mindre panik, då hon kryper fram och tillbaka under våra sängar, under sängbord och stolar, överallt där det är trångt. Hon försöker gräva i både golv och väggar.  Som om hon vill gömma sig, som om hon hade ont eller hört något läskigt. 

Två gånger före jul gick jag ut i garaget med henne, där hon fick hoppa in i sin bur i bilen. Jag hade lagt in ett extra dubbelvikt hundunderlag så att det inte skulle bli för kallt. När vi hämtade henne på morgonen var hon glad och pigg och filtarna i buren låg på plats, inget grävande hade förekommit.

Nu har det varit två strulnätter på raken. Förra natten gick Kalle upp och höll henne sällskap nere i köket, men då stod hon vid trappgrinden och gnällde och ville upp. I natt vid halvtvåtiden klädde jag på mig det nödvändigaste och gick ut med henne. Innan jag hunnit ner för brotrappen hade hon hoppat över staketet och stod vid garagedörrarna, överlycklig att få hoppa in i buren.  Och inte var hon ledsen då jag hämtade henne på morgonen.

Hon har inte ont någonstans hur jag än böjer och bänder, klämmer och trycker på henne. Hon springer och hoppar fortfarande som en tok i början av våra promenader. Matlusten är det inget fel på, hon hostar inte eller kräks, har normal avföring och har ingen feber. På dagarna kan hon ligga hur lugnt som helst och snarka i soffan. 

Orsaken till nattpaniken är ett mysterium. Jag förstår att det inte är hennes fel, men hon är rätt billig när bord och stolar börjar fara omkring just när man sover som bäst.

Någon som behöver en pigg och frisk äldre lagottodam?



4 kommentarer:

  1. Mardrömmar?? Har du testat att ta in hundburen? Om du nu kan ha den inomhus. Våra hundar var så lyckliga när dom fick vara i sin hundbur. Tryggt och lagom stort. Med öppen dörr förstås. Man får ju inte ha hundar i bur....

    SvaraRadera
  2. Men så tråkigt, har tyvärr inga tips att komma med. Är det efterverkningar från fyrverkerierna vid nyår. Var det hon som blev så skrämd.
    Hoppas verkligen att det går över. Festlig illustration över dagsläget.
    Ha det så bra.
    M

    SvaraRadera
  3. Chessie beter sig så där några nätter om året. Nyårsafton och vid sommarens åskväder. Då ska hon till varje pris tränga sig in under våra sängar.

    SvaraRadera