En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 28 april 2016

April 28



Vi närmar oss den riktig vårmånaden maj, på lördag/söndag firar vi in den, och ingen vore gladare än jag om det också visade sig vara den sköna och vackra månad som man besjunger. Så mycket sång brukar det inte bli vid majbrasan här i Norrlångträsk, och frågan är väl om det går att få fyr på det hela efter all nederbörd som varit de senaste dagarna. Först nästan 2 dm snö och sedan en dag med ösregn kan göra det svårt. Men i dag, torsdag, har det faktiskt varit uppehåll hela dagen, fåglar och hundar har inte behövt skaka vatten ur fjädrar och päls. 


Sedan i söndags har jag dessutom varit däckad av en riktigt rejäl förkylning. Jag tror inte att det är influensan, för nu har även Kalle drabbats och han är ju vaccinerad. Det är inte så bra för honom att bli förkyld, han har tillräckligt svårt att andas ändå med sin lungfibros, så jag  hoppas att han får en lättare variant än den jag haft. Jag är inte bra ännu, men bättre, så det får bli jag som går ut med hundarna nu några dagar.


Det är tur att det finns fåglar att titta på när man tvingas vara inomhus dag efter dag. Förutom de vanliga, övervintrande, som talgoxe. domherre, blåmes, pilfink, talltita, större hackspett, mm, så har det kryllat av bofinkar, några enstaka bergfinkar, grönfinkar (dom som var så många för några år sedan), järnsparvar och en rödhake vid fågelbordet, Den senare har jag aldrig tidigare sett vid matbordet. Nu när dom är så många slänger jag dagligen ut en blandning av solroskärnor, sesamfrö, kokosflingor och ströbröd direkt på marken och det går åt. Och så har dom vanligt solrosfrö på fågelbordet, förstås. 


 Bofinken Knut är inte alls så där blygsam eller närsynt som i Eva Rydbergs sång utan en stridslysten en som inte bara ger sig på de sina utan också andra arter. Här försöker han jaga bort en järnsparv som är betydligt mindre, men den senare försvarade sin plats och blev kvar.



1 kommentar:

  1. Pippibördisar är ena egoistiska rackare med vingar....det är väl det enda som skiljer dom från de övriga djuren, inklusive människan.

    SvaraRadera