En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 23 maj 2016

Maj 23

Efter en helg med både byastädning och inneboende barn och barnbarn, gick dagen i lugnets tecken. Det har regnat till och från, men var nästan chockartat varmt då jag äntligen klev ut genom ytterdörren vid tvåtiden för att ta en promenad med hundarna. Nästan 20 grader plus fick mig att vända om innan jag passerade grinden, för att ta av mig lite av kläderna. Cilla passade på att svalka sig med ett dopp redan vid bäcken.


Vi tog oss upptill Hundtjärn och fick sällskap på vägen att massor av små dubbeldäckade flygfän, vilket så småningom visade sig vara stora myggliknande insekter på parningsflykt. Och alla såg ut att ha hittat en partner, ingen flög ensam. Tyvärr behagade dom inte slå sig ner på någon gren så att jag kunde fota dom.


Vid badbryggan rådde det stora lugnet. Det enda sällskap vi fick när vi satt på badstenen var en sädesärla. På andra sidan Hundtjärn, där inga hus eller vägar finns, kunde jag se två sångsvanar och jag undrar om dom har byggt bo där, det verkade nästan så.


I går var sonsonen Leo upp till badplatsen i sällskap med några släktingar här i byn och enligt Leo badade dom. Han till och med doppade huvudet, sa han. Badhandduken var i alla fall blöt när han kom hem. Är det två veckor sedan isen på Hudntjärn rev? Tror det. 


Dagens fotoobjekt fick bli kedjorna som ska hålla den yttre badbryggan på plats. Jag tror att det är dags att se över arrangemanget.




1 kommentar:

  1. Vackra fotoobjekt! Gillar rostiga ting...
    Gillar inte myggor däremot. Har redan fått årets första myggbett.
    Tyvärr gillar de där eländiga krypen mig.

    SvaraRadera