En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 19 juni 2016

Juni 19 2016


Det är mycket fåglar den här årstiden. Några man såg tidigare har nu till synes försvunnit, men dom ligger och lurar i vassen, eller någon annan stans där dom har sina bon. På lägdan nedanför vår stuga ser vi ofta ett tranpar, väldigt tjusiga, men också denna ungkarl (?) i eget majestät. 


Den kliver på tranors vis lite högfärdigt omkring på sina långa ben och söker föda på bondens nysådda mark och något måste den hitta, jag ser att den då och då böjer sig ner och plockar upp något. Trolig mask eller insekter, det är för tidigt för grodor. 


Jag har en gång sett en upprörd och stridslysten storspov attackera ett tranpar bakifrån och snabbt dra sig undan då dom irriterat försökte ge igen. Antagligen skulle ett välriktat hugg från tranan krossa skallen på storspoven, men någonstans låg det nog storspovsungar och tryckte. Säkert en munsbit för en trana. Till slut tyckt tranorna att det blev för störande med spoven springande runt benen, och flög därifrån.


Om man, som jag, vill sova för öppet fönster får man räkna med att väckas av tranornas trumpetande tidigt på morgonen. Det är ju ljust dygnet runt nu och fåglar av alla sorter håller igång natten igenom. För ett par år sedan slutade vi att odla vår egen potatis, men innan dess kunde man bli lite nervös när man hörde att tranorna var nära, för potatis är något dom inte tackar nej till.

En trana som flyger upp eller landar är en mäktig syn och jag får alltid en känsla av att lite så såg det ut när flygödlorna en gång i tiden fanns på jorden. Men trots att jag börjar bli gammal var jag inte med då, så det kan ju vara helt fel.



2 kommentarer:

  1. Väcktes 04.00 i morse av ett himla trumpetande. Men det är härligt med dem. Fina bilder på "ungkarlen".

    SvaraRadera
  2. Fin bildserie på ungkarlen. De är verkligen speciella dessa stora fåglar. Majestätiska där de skrider fram.
    Att väckas av fåglar och solstrålar på morgonen är det bästa jag vet. Det är sommar det...

    SvaraRadera