En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 22 augusti 2016

Augusti 23




Nu brinner det i knutarna om jag ska hinna med något inlägg i augusti. Fick påpekande om mina glesa inlägg när vi i lördags hade westernfest här i Norrlångträsk. Det blev förresten en väldigt trevlig fest med bland annat mycket och god mat, frågetävling och uppvisning av Byske Linedancegrupp. 

De senare hade nog väldigt kul när vi i publiken skulle försöka oss på några danssteg. Kaos kan ju vara en lämplig beskrivning, men många blev intresserade av dansen och hörde sig för var man kan lära sig mera.

Kalle och jag fick sällskap av Äldresonen, Yngresonens fru och tre av barnbarnen och det vete sjutton om inte de senare var de som hade roligast av alla på den där festen i Logen, och vi fick tjata med oss dom när vi äldre gick hem vid halv elvatiden.


Förmiddagen därpå fick vi däremot ett tråkigt besked om att en av våra äldre bybor hade avlidit. Det är alltid lite chockartat med ett sånt besked även om personen varit sjuk innan. Lika roligt som det är när vi får nya bybor, lika tråkigt är det när någon försvinner. 


En svala gör ingen sommar lyder ju ordspråket, men vad ska man säga när man två gånger på två dagar hittar en svala i kaminen? Dessbättre kunde jag greppa dom där inne, så att dom inte flög runt och sotade ner hela köket. Någon skada verkade ingen av dom ha lidit, för det var full fart i luften när jag släppte iväg dom. 

Jag gissar att det snart är dags för dom att dra söderut, och de äldre fåglarna har nog redan gjort det, men de yngsta brukar vara kvar lite längre och så sent som i går flög dom då runt knutarna här. När vi hade telefontrådarna kvar kunde man se dom sitta uppradade där i slutet på sommaren, men nu är trådarna rivna så det är svarare att ha koll på dom.


Till och med trollsländorna är kvar ännu, om än dom håller sig gömda just i dag när det regnar. Det har duggar hela dagen, men nu börjar det regna lite häftigare och SMHI har lagt en klass 1-varning för västerbottenskusten, så det är bara att plocka fram regnkläderna ur garderoben. 

Jag avslutar detta inlägg med en bild som jag fick med på svt väder, nattlysande moln, fotade från vårt norra sovrumsfönster. Det var väldigt vackert i verkligheten när de vackra molnen lyste upp västra himlen, mitt i natten. 




1 kommentar: