En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 27 augusti 2016

Augusti 27 2016


I dag är det en riktig innesittardag eftersom det regnar och blåser halvt storm. Vad passar då bättre än att slå sig ner framför datorn en stund? Jo, det finns en massa andra saker man skulle kunna göra som att dra dammsugaren något varm runt nedervåningen, att baka några kaksorter, gå igenom sina kvitton eller något annat. Men jag har valt att sätta igång med att kopiera över mina blogginlägg till ett backuppminne.



Det är länge sedan jag köpte denna Seagate Backup Portable Drive, men jag lyckades inte kopiera över blogginläggen direkt från bloggen och till slut gav jag upp. Men skam den som ger sig och nu har jag hittat en väg, om än inte en genväg, Tvärt om, det är krångligt värre, men jag vet inte bättre för tillfället. 

Först får jag kopiera inlägget, ett i taget, gå in på Word och ta fram ett nytt dokument, klistra in det kopierade och spara det. På de äldre inläggen har jag rubricerat med veckodag före datum, vilket är opraktiskt när jag ska spara det som dokument, det blir en salig röra, så då måste jag först radera veckodagsnamnet  innan jag sparar. När jag har sparat en hel månad samlar jag inläggen under respektive månad OCH därifrån kan jag sedan kopiera över dom till det externa minnet. Fattar ni?




I dag har jag så här långt hunnit fram till maj 2010, och under en lång tid fram över vet jag att jag varit flitig värre på bloggen, ett inlägg om dagen, ibland till och med två. Jag får sitta en stund då och då med detta, det kommer att ta tid, men jag tror att jag skulle ångra mig senare om jag inte sparade det jag skrivit.

Om det nu skulle vara så att det sitter någon därute som vet ett snabbare och smidigare sätt att gå till väga, så tar jag tacksamt emot tips.



3 kommentarer:

  1. Detta borde jag verkligen ta itu med men vet inte om jag mäktar med det. Kan inte du öva upp dig och sedan komma till mig och jobba vidare.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst, haha! Jag övar och övar och har just nu hunnit fram till augusti 2010. Fattar inte vilka långa inlägg jag gjorde och hur många bilder, om än små, som stoppades in. Men nu har du ju fått en bra beskrivning på hur man går till väga, i alla fall när man inte är så datakunnig. Kopiera, spar på nytt dokument och kopiera över till externt minne. Hoppla!

      Radera
  2. Va och det tror du att jag klarar....nä det behövs mer undervisning för min del. Skulle först och främst vilja bevara Maltes blogg.

    SvaraRadera